0 Läs mer >>

Landade i natt i ett höstlikt och gråkallt Sverige. Från att ha legat på en strand i ett 28-gradigt Alanya till att komma hem till ett 9 gradigt Stockholm. Fast det var som tur var inte lika kallt som när vi åkte för en vecka sedan. Tillbringade i alla fall sista kvällen i Alanya med ett bryggeribesök på Red Tower där de numera brygger två olika öl, en pilsner och en mörk. Helt ok öl, där jag hittar en ton av kola i den mörka ölen och en liten touch av skumbanan i den ljusa. Gick därefter till en riktigt bra restaurang där vi intog en fantastisk middag under bar himmel med utsikt över hamnen och bergen. Ett riktigt bra avslut på denna vecka.
Var skönt att komma hem till sin egen säng fast jag kommer sakna värmen och solen. Turkiet hamnar inte högt upp på min lista av länder som jag vill besöka igen. Kommer helt klart att välja ett annat alternativ vid nästa resa. Känner mig mer hemma i Grekland, Italien, Spanien eller Portugal. Så det får bli till något av dessa länder nästa gång. Men jag kan erkänna att det inte var helt fel med lite värme och sol.
Ha en fortsatt bra söndag.

Tillbaka i verklighet...

0 Läs mer >>
Hälsningar från ett molnigt och regnigt Turkiet. Fick i alla fall njuta av solen några dagar. Hade en underbar båttur på floden häromdagen med sol, bad och god lunch. Vi gled fram på den smaragdgröna floden fram till havsmynningen och badade i både floden och i havet. Där havet hade en betydligt varmare temperatur, dvs runt 26 grader, än vad floden hade, ca 20. Åt turkiska pannkakor på stranden och en härlig lunch ombord på båten. Hade en avkopplad och skön heldag på flodbåten innan det var dags för hemfärd. Tyvärr fick vi inte se någon sköldpadda på vägen, vilka annars brukar vara synbara längs flodkantens stränder. Men jag var supernöjd med dagen ändå.

I går blev det besök av två moskéer. Var ju tvungen att gå in och se hur de ser ut med deras takmålningar och bönemattor i och med att det är min första gång i Turkiet. Och i förrgår var det busstur upp till det gamla slottet från 1200-talet, med efterföljande promenad och shopping.

Vaknade upp i morse av moskéeutroparens bönesång. Tittade ut genom sovrumsgardinerna och konstaterade att himlen var täckt av ett ogenomträngande molntäcke. Insåg genast att det inte var en dag att ligga på stranden. Så det blev istället en bilfärd längs hamnen och ut till en strand där vi intog öl och diverse bakverk under skyddet av palmblad. En behaglig och avslappnad utflykt innan middagen.

Nu sängdags med hopp om att solen visar sig i morgon.

God natt och sov så gott.

Molnigt Turkiet

0 Läs mer >>

Pustar ut efter en dag i solen. Började morgonen med hamam, dvs turkiskt bad på varm stenhäll. Blev peelad och fick skummassage. Därefter var det dags för ansiktsmask och ansiktsmassage. En underbar start på dagen i ett varmt och soligt Turkiet. Tillbringade sen en stund på solstolen vid poolen innan det var dags för lunch. Intog en ceasarsallad tillsammans med den inhemska ölen Efes. Blev därefter en tur ner till stranden och ett dopp i det blå vid Kleopatrastranden.

Lämnade ett kallt Sverige igår och kom till ett varmt Turkiet. Snacka om kontraster. Från att pulsa runt i snön på landet till att ligga i bikini vid poolen. Det är lite för tidigt för snö hemma i Stockholm i oktober, men på fredagen föll den första snön över Svedala. Självklart var det underbart att komma in och tända upp en brasa när snön låg vit utanför huset. Att sedan äta en god middag med goda viner gjorde ju inte saken sämre. Kan erkänna att jag var lite kluven till att åka ner till värmen när solen sken och snön låg knastrande vit runt husknuten. Hade inte tackat nej till en långpromenad i vinterlandskapet. Men självklart uppskattar jag också värmen och solen i Turkiet.

Ha en bra vecka.

Första snön

0 Läs mer >>

Känns som att badsäsongen är över. Åkte ut till landet i söndags och tog en bastu med efterföljande dopp i Vindöfjärden. Kan säga att det var tur att jag hade bastat innan, för usch vad kallt det var. Endast 8 grader visade badtermometern. Är villig att erkänna att jag inte låg i vattnet alltför länge. Friskt var det i alla fall. Tände därefter en brasa och åt middag till spraket från öppna spisen. En riktig myssöndag.
Lördagen bestod av en underbart härlig champagne- och vinprovning. Alla vi sju som samlades hade med oss en till flera flaskor ”gott” att dricka. Blev självklart mycket champagne. Vertikalprovning med André Clouet 2005 mot 1998, tyska härliga Beerenauslese mot varandra, Krug mot Diebolt Vallois Blanc de Blancs (1983) och enstaka goda champagner och rödviner däremellan. Blev bl a Billecart Salmon 1996, Piper Heidseck Millesime 1999, Château d’Ampuis plus lite annat smått och gott. Var underbart att prova härliga drycker i goda vänners lag. Så jag var verkligen nöjd med min kväll.
Ny arbetsvecka och höstmörkret har verkligen smugit sig på. Dags att ta fram dunjackan och vinterskorna så man är redo för vintern.
Ha en fortsatt trevlig kväll.

Badsäsongen över

0 Läs mer >>

Efter en tuff arbetsvecka tog jag vägen förbi Gamla Stan efter jobbet i går. Hamnade där på O’Learys som körde Club Jambalaya-kväll. Killarna var i sitt esse och stämningen var på topp. Underbart att se killarna i Jambalaya, Absolut, tjejerna i Sound Busters och stand-up’arna Hanna Danmo och Tomas Bonderud. Alla bjöd verkligen på sig själva i går. Underbart härligt att se. Ena tjejen i Sound Busters hade en enorm pipa. En ny Whitney Houston. Fick rysningar när hon klämde i från tårna. Wow, är det jag kan säga. Så får ni möjlighet att se Sound Busters uppträda, gå och se dem. Jambalaya hade också plockat fram de bästa i stand-up. Hanna är ju underbar och likaså Tomas. Så bra kvalité hela kvällen igenom. Ser redan fram emot nästa Club Jambalaya-kväll den 3 december. Fast gårdagskvällen kommer bli svår att slå.
Nu ut i solen innan kvällens aktiviteter. Blir trevligt att återse några vänner från Champagne-resan i kväll och prova lite goda Champagner. Blir spännande att se vad vi får för Champagne-upplevelser i kväll. Kommer själv att bidra med en André Clouet.
Ha en fortsatt bra helg.

Club Jambalaya-kväll

0 Läs mer >>

Har i kväll varit på en Crémant- och Champagneprovning på restaurang Syster och Bror. Crémant, dvs mousserande vin gjord enligt champagnemetoden från Frankrike. Största skillnaden mellan en Crémant och en Champagne är egentligen att en Crémant endast behöver ligga minst ett år på jästfällning medan en Champagne ska ligga minst 15 månader. Provade två Crémanter och två Champagner. Champagnen var Bollinger, en av mina favoriter. Fick prova deras Special Cuvée och deras La Grande Année 1999. Bollinger som är en av de få i Champagne som har ekfatsjäst sin Champagne. Jag hittar där en brödighet men också en viss ton av choklad.
En mycket trevlig provning där alla viner hade sin egen karaktär.
Ny arbetsdag i morgon. Sov så gott.

Crémant- och Champagn...

0 Läs mer >>

Det sägs att människan har många likheter med myrorna, i alla fall om man får tro på vad forskarna har kommit fram till. De lever i samhällen, har boskap och slavar och de för krig i alla fall enligt arvsmassan hos två av ca 10.000 arter myror. I Sverige bor det ca 60 olika arter. Åldersmässigt så blir de tydligen ca 15 år varav honorna lever längst, fast jag tror dock att de föder fler barn än vi. Känns lite jobbigt att bo i kollektiv bara. Undrar egentligen hur många myror som bor i en myrstack. Känns lite jobbigt att springa på sina grannar hela tiden. Myror (Formicidae) som är en familj av gaddsteklar vilka inte jobbar så hårt som oss på vintern och får en längre semester än vi verkar inte vara i lika stort behov av ljus som vi människor. Jag tog i alla fall fram min ljusterapilampa i dag. Kände att det var välbehövligt nu. Så nu kommer mina morgnar se ljusare ut framöver vid frukostbordet.
Ha en fortsatt bra kväll.

Likhet med myror

0 Läs mer >>

Har precis kommit hem efter en biokväll. Var och såg ”Lyckan, kärleken och meningen med livet”. En underbart härlig film med mycket kärlek. Filmen handlar om Liz (Julia Roberts), dryga 30, som är gift och har allt, men är inte lycklig. Vi får följa hennes resa som börjar i Italien där hon lär sig konsten att njuta, vidare till Indien där hon når sinnesro till Indonesien där hon hittar balansen. Mycket vackra bilder och härliga miljöer. Svenska Tuva Novotny har en biroll och Javier Bardem har en av huvudrollerna. Liz är vilsen och försöker hitta lyckan i en inre resa för att bli välmående. En resa om att finna sig själv och skicka kärleksfulla tankar. Klart sevärd. Kan verkligen rekommendera denna film. Glöm inte ta med pappersnäsdukar bara, för en och annan tår lär fällas.
Nu sängdags. Natti, natti.

Kärleksfulla tankar

2 Läs mer >>

I dag var jag på stan och shoppade med min dotter. Solen sken och höstlöven sprakade i rött och gult på träden. Kungsträdgårdens uteserveringar var fulla med solglasögonbeprydda lördagsglidare som satt och sippade på ett glas vin eller en öl i solen.
Blev några stövlar och lite småsaker innan vi begav oss till sushi-restaurangen vid Östermalmstorg. Min son anslöt vid Östermalmshallen innan vi tillsammans intog en god sushi-lunch på Östermalms bästa sushi.  Kändes mycket bra att sitta mellan mina underbara barn och ha en avslappnad lunch i deras närvaro. Kan inte påstå att vi direkt hinner umgås så ofta alla tre. Så jag kände mig väldigt stolt över att ha mina underbara barn omkring mig.
Var bjuden på födelsedagsmiddag hos en gammal vän på kvällen. Var femton tappra vänner som anslöt oss till denna middag som hans fru hade stått och förberett hela dagen. Blev avokado med skagenröra till förrätt, Boeuf Bourguignon till varmrätt och fruktsallad till dessert. Så jag kan säga att jag var mycket nöjd med dagen.

Stolt mamma

3 Läs mer >>

Ja, då har man avverkat öl- och whiskyfestivalen det här året också. Fokuserade på annorlunda öl i år. Från att prova en öl tillverkad av snus och tång (9,5%) till en varm belgisk öl på 20% med grädde, och från chiliöl till mousserande öl. Provade även en choklad- och en kaffeöl. Kan säga att det erbjöds många konstiga ölsorter på årets mässa. Självklart så provade jag även mina favoriter Weihenstephaner Vitus, en weizenbock på 7,7%, blå Chimay, Rauchbier, Aventinus och en och annan god tjeckisk öl. Även Sveriges små bryggerier var representerade på mässan. Bl a så visade Gotlands bryggerier upp sin Sitting Bulldog, en IPA i amerikansk stil med 100% aromahumle i sig. Det mest annorlunda i ölväg var nog Samuel Adams Utopias ca 27%-iga öl med sina madeira- och portvinstoner och den beska spritiga BrewDogs Sink de Bismarck på 41%, som lär vara en av världens starkaste öl. Även världens dyraste öl görs också av BrewDog, en öl i ekorrkostym, vilken tydligen ligger på 55% och kostar ca 5.700 kronor. På whiskysidan hittade jag självklart min favorit, ”the best spirit of the world”, Highland Park. Fick möjligheten att prova deras 40-åring, vilken är bland det mest exklusiva man kan uppleva, enligt min mening. Här hittar jag frukter, ek, choklad och sherrytoner. Mums. Passar inte riktigt min plånbok med sina 11.000 kronor flaskan, men den är helt värd att prova. Även The Smokehead, 18-åring och GlenDronach 33-åring slank lätt ner. Var även lite impad av finländarnas whisky Teerenpeli, som började tillverkas 2002. Coolt att även finländarna börjar göra whisky. Så jag kan erkänna att jag inte var törstig när jag gick från mässan. Hann få i mig en hel del.
För er som inte besökt mässan i Nacka Strand ännu så kan jag rekommendera den. Sista dagen i dag, så passa på.
Ha en fortsatt bra helg.

Öl- och whiskyfestiva...

0 Läs mer >>

Hemkommen från en Amaroneprovning. Provade viner från tre producenter, Ca´Rugate, Cecilia Beretta och Sartori. Ca’Rugate’s Soave imponerade. Är så förtjust i detta välbalanserade vin med ton av päron och persika med en otroligt bra eftersmak. Gick sedan över till de röda. Cecilia Beretta’s Valpolicella Superiore Classico från 2004 hade en mjuk härlig smak, med toner av björnbär och choklad. Producenten Sartori överraskade mindre på mig. Är väl så att jag helt enkelt inte har köpt Amarone i den moderna världen. Är nog väldigt konservativ där och vill ha en typisk Amarone med mycket frukt och en ton av körsbär. Kände tyvärr inte att Sartori riktigt kan leverera något av den varan. Deras produkter är lite för träiga för min smak. Men det är ju enligt mitt tycke och smak. Känns skönt att vi alla tycker olika och har olika smakpreferenser. Så för mig så ska en Amarone innehålla mycket frukt med toner av körsbär och choklad, ha en lång härlig aromatisk eftersmak med en härlig fruktighet i avslutningen. Så fortfarande så är min favorit-Amarone, Tenuta Saint Antonina för endast 249:-.

Amaroneprovning

0 Läs mer >>

Nu är det full skördetid av druvorna i södra Europa. Det är dags för druvorna Riesling, Muscat, Pinot Noir och Gewurztraminer att plockas från vinrankorna i Alsace och druvorna Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier från vinrankorna i Champagne. Tyvärr ser det inte ut att bli något kanonår i Champagne, med för lite sol och för mycket regn i augusti. Fast skörden blir i alla fall inte lika dålig som år 2001. Så de drygt 5.000 champagneproducenterna kan vara lugna. Vi lär nog få en och annan bra champagne ändå.
Var i förra veckan på en trevlig champagneprovning. Fick provsmaka en sydafrikansk mousserande och fyra andra bra champagner. Ayala nature (non dosage) överraskade, men jag tycker att den har lite väl mycket citrus i eftersmaken. Föredrar ju Pol Rogers non dosage som är helt fantastisk, enligt min mening. För övrigt fanns Pol Rogers Brut NV med, som är min favorit och som är en välbalanserad champagne med härlig frukt och bra eftersmak. Fast jag kan ju även erkänna att Veuve Clicquot’s vintage 1999 imponerade. En intensiv, komplex champagne med en härlig fruktig eftersmak. Moet Rosé Vintage var jag mindre imponerad av, visst hittade jag mycket röda bär med en dragning åt jordgubb, men den var lite för platt för min smak. Hade i alla fall en mycket trevlig provning.
Vill bara påminna om att Stockholms Öl- och Whiskyfestival i Nacka Strand är igång. För er som missade denna helg så finns det möjlighet att besöka den nästa helg också. Väl värt ett besök.