Öl- och whiskyfestivalen 2010

Ja, då har man avverkat öl- och whiskyfestivalen det här året också. Fokuserade på annorlunda öl i år. Från att prova en öl tillverkad av snus och tång (9,5%) till en varm belgisk öl på 20% med grädde, och från chiliöl till mousserande öl. Provade även en choklad- och en kaffeöl. Kan säga att det erbjöds många konstiga ölsorter på årets mässa. Självklart så provade jag även mina favoriter Weihenstephaner Vitus, en weizenbock på 7,7%, blå Chimay, Rauchbier, Aventinus och en och annan god tjeckisk öl. Även Sveriges små bryggerier var representerade på mässan. Bl a så visade Gotlands bryggerier upp sin Sitting Bulldog, en IPA i amerikansk stil med 100% aromahumle i sig. Det mest annorlunda i ölväg var nog Samuel Adams Utopias ca 27%-iga öl med sina madeira- och portvinstoner och den beska spritiga BrewDogs Sink de Bismarck på 41%, som lär vara en av världens starkaste öl. Även världens dyraste öl görs också av BrewDog, en öl i ekorrkostym, vilken tydligen ligger på 55% och kostar ca 5.700 kronor. På whiskysidan hittade jag självklart min favorit, ”the best spirit of the world”, Highland Park. Fick möjligheten att prova deras 40-åring, vilken är bland det mest exklusiva man kan uppleva, enligt min mening. Här hittar jag frukter, ek, choklad och sherrytoner. Mums. Passar inte riktigt min plånbok med sina 11.000 kronor flaskan, men den är helt värd att prova. Även The Smokehead, 18-åring och GlenDronach 33-åring slank lätt ner. Var även lite impad av finländarnas whisky Teerenpeli, som började tillverkas 2002. Coolt att även finländarna börjar göra whisky. Så jag kan erkänna att jag inte var törstig när jag gick från mässan. Hann få i mig en hel del.
För er som inte besökt mässan i Nacka Strand ännu så kan jag rekommendera den. Sista dagen i dag, så passa på.
Ha en fortsatt bra helg.





Kram

Kommentarer:

1 luffi:

skriven

Godmidda!!



Allt bra denna fina lördagen!? Kram Luffi

2 Sandra - I Min Rosa Bubbla:

skriven

Kikar in.. Ska du göra något kul ikväll då? :)

3 Annsan:

skriven

Hade en superhärlig lördag med mina barn och födelsedagsmiddag på kvällen. Så jag var mycket nöjd med min lördag :)

Kommentera här: