Amaroneprovning

Hemkommen från en Amaroneprovning. Provade viner från tre producenter, Ca´Rugate, Cecilia Beretta och Sartori. Ca’Rugate’s Soave imponerade. Är så förtjust i detta välbalanserade vin med ton av päron och persika med en otroligt bra eftersmak. Gick sedan över till de röda. Cecilia Beretta’s Valpolicella Superiore Classico från 2004 hade en mjuk härlig smak, med toner av björnbär och choklad. Producenten Sartori överraskade mindre på mig. Är väl så att jag helt enkelt inte har köpt Amarone i den moderna världen. Är nog väldigt konservativ där och vill ha en typisk Amarone med mycket frukt och en ton av körsbär. Kände tyvärr inte att Sartori riktigt kan leverera något av den varan. Deras produkter är lite för träiga för min smak. Men det är ju enligt mitt tycke och smak. Känns skönt att vi alla tycker olika och har olika smakpreferenser. Så för mig så ska en Amarone innehålla mycket frukt med toner av körsbär och choklad, ha en lång härlig aromatisk eftersmak med en härlig fruktighet i avslutningen. Så fortfarande så är min favorit-Amarone, Tenuta Saint Antonina för endast 249:-.



Kram

Kommentera här: