Skördetid

Nu är det full skördetid av druvorna i södra Europa. Det är dags för druvorna Riesling, Muscat, Pinot Noir och Gewurztraminer att plockas från vinrankorna i Alsace och druvorna Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier från vinrankorna i Champagne. Tyvärr ser det inte ut att bli något kanonår i Champagne, med för lite sol och för mycket regn i augusti. Fast skörden blir i alla fall inte lika dålig som år 2001. Så de drygt 5.000 champagneproducenterna kan vara lugna. Vi lär nog få en och annan bra champagne ändå.
Var i förra veckan på en trevlig champagneprovning. Fick provsmaka en sydafrikansk mousserande och fyra andra bra champagner. Ayala nature (non dosage) överraskade, men jag tycker att den har lite väl mycket citrus i eftersmaken. Föredrar ju Pol Rogers non dosage som är helt fantastisk, enligt min mening. För övrigt fanns Pol Rogers Brut NV med, som är min favorit och som är en välbalanserad champagne med härlig frukt och bra eftersmak. Fast jag kan ju även erkänna att Veuve Clicquot’s vintage 1999 imponerade. En intensiv, komplex champagne med en härlig fruktig eftersmak. Moet Rosé Vintage var jag mindre imponerad av, visst hittade jag mycket röda bär med en dragning åt jordgubb, men den var lite för platt för min smak. Hade i alla fall en mycket trevlig provning.
Vill bara påminna om att Stockholms Öl- och Whiskyfestival i Nacka Strand är igång. För er som missade denna helg så finns det möjlighet att besöka den nästa helg också. Väl värt ett besök.



Kram

Kommentera här: