Johan Rheborg på Fotografiska

Var i går på pressvisning på Fotografiska där skådespelaren Johan Rheborg var på plats för intervju. Utställningen Backstage, som har premiär i dag, fanns redan upphängd, med 79 av Johans svartvita bilder. Johan har fotograferat sina arbetskollegor i loger, mellan tagningar och när de minst anar det. Ett allvar finns i alla bilder, där de många gånger är långt till skratt.
- Jag vet ju hur skådespelare är och är mer intresserad av människorna, säger Johan.
Han började fotografera i tonåren, och sedan 2007 i stort sett dagligen och fortsätter:
- Jag måste fotgrafera. Om jag inte fotograferar så blir jag irriterad.
Framför mig sitter en samlad och lätt nervös Johan, inte alls den skojfriske från Solsidan, utan en mer seriös och sammanbiten herr Rheborg.
Fotografierna är genomarbetade och stilfulla. Det finns en tystnad som ändå talar.
- Det här är bara kärlek från mitt huvud, säger Johan.
Och visst är det kärlek som genomlyses i de olika fotografierna.
Så missa inte denna klart sevärda utställning som hänger till den 9 mars. Passa även samtidigt på att ta en titt på den berömda Elliott Erwitt's utställning som hänger till och med den 2 mars.
Ha en trevlig helg.


Kram

Kommentera här: