Sammanfattning av min resa i Friuli

Lovade att jag skulle återkomma angående min Italienresa. Här kommer en liten resumé om min resa till Friuli V-G i nordöstra Italien.
Första kvällen var det middag tillsammans med andra journalister och fyra presidenter för olika områden i Friuli. Där många viner från de olika områdena provades.
Dagen efter var det den stora bedömningen. Satt i finaljuryn tillsammans med elva andra för att kora vinnare i tre olika dessertvinsklasser. Arrangerat av ERSA, Friuli & Friends.
Efter bedömningen blev det besök på två olika vingårdar, där även andra vinproducenter hade kommit för att representera sina viner. Därefter tillbaka till hotellet för ombyte innan galamiddag på slottet. Satt vid honnörsbordet tillsammans med bland annat Ian D’Agata, vinexpert och utsedd till årets vinjournalist i Italien förra året.
Dagen efter var det mässa på slottet där flera producenter fanns representerade och 250 viner kunde provas. Prisutdelning på scenen till de tre vinnande producenterna. Därefter transport till flygplatsen i Trieste för färd hemåt.
En mycket trevlig resa där jag lärde mig mer om området Friuli och fick bekanta mig mer med deras goda viner.
Önskar er alla en fortsatt bra söndag.


Kram

Kommentera här: