Tenuta Sant'Antonio

Hamnade i går på en fantastisk vinprovning. Min favorit bland alla Amarone, dvs Tenuta Sant'Antonio, hade sin egen vinmakare på besök i Stockholm. Armondo, en av de fyra bröderna från vingården, höll en mycket givande provning. Fick prova bl a deras Soave och deras Ripasso Monti Garbi, årgångarna 2003-2008. Tycker personligen att årgångarna 2004 och 2006 var bäst.  Dessa soliga och varma somrar har gett vinet en bra karaktär med en härlig frukt. Även deras Amarone dei Gigli var underbar, med generös frukt och med en härlig eftersmak. Ett riktigt bra och välbalanserat vin. Har tidigare tyckt att årgång -04 har varit riktigt bra, men -06 kommer att bli ännu bättre. Så jag rekommenderar att du hänger på låset när den släpps, troligtvis i september. Armondo berättade att de använder mycket corvina och även en hel del cabernet sauvignon i sina viner och att Monti Garbin och Amaronen står för 65% av hela deras produktion. Jag kan säga att jag var mycket nöjd med denna provning där jag fick möjlighet att prova det mesta av Tenuta Sant'Antonio's sortiment.
AIK är ju redan klara för semifinal och i går närmade sig även Djurgården semifinalen, med att vinna över Luleå på bortaplan. I morgon gäller det. Ska Djurgården vinna över Luleå på Hovet och jämna ut ställningen till 3-3? Det är frågan. Förhoppningsvis så kommer Djurgården att vinna. Jag håller i alla fall tummarna för Djurgården.



Kram

Kommentera här: