Champagneprovning med Moët

Hamnade i går på en mycket bra champagneprovning. Provade några olika champagner från Moët Hennessy-gruppen. Blev Ruinart, Veuve Clicquot och Moët & Chandon. De som stack ut mest var Moët rosé, som faktiskt var en av mina favoritrosé innan jag hade provat Deutz rosé. Hittade toner av röda vinbär och skogshallon samt ett avslut i smaken av blodgrape i Moët rosé. Fast den som stack ut mest på provningen var deras Grand Vintage 2002. En otroligt god champagne bestående av 50% pinot noir, 40% chardonnay och 10% pinot meunier. En komplex champagne med många smakupplevelser med bl a inslag av rostat bröd, med en viss nötighet och choklad i eftersmaken. Wow. Väl värd sina 459:-. Kan säga att jag skulle kunna våga tänka mig en vertikalprovning med Sir Winston Churchill från Pol Roger mot denna champagne. Vore kul att testa dem mot varandra.
Moët var tidigare min standardchampagne innan jag gick över till Pol Roger. Moët & Chandon är den största producenten av champagne med en produktion av 30 miljoner flaskor/år men Pol Roger är godare.
Får väl se om jag hittar en ny favorit på vår resa till Champagne i april.





Kram

Kommentera här: