Sushi

För 25 år sedan var sushi rätt okänt i Sverige. För 24 år sedan kom jag i kontakt med sushi för första gången. Det var på en restaurang i Göteborg. Rå fisk… Usch. Var min tanke då. En rå fiskbit på en riskudde med lite wasabi emellan. Kunde man äta detta? Jag åt det och lärde mig älska det. Japanerna kan ju inte ha fel.
I dag så äter jag ofta sushi. En fräsch lunch eller middag med rå fisk, skaldjur tillsammans med ris. Mums. Finns i dag ett flertal restauranger som serverar denna underbara rätt.
Har hittat några ställen som har bra sushi, det vill säga, bra råvaror och bra sushi. En av mina sushirestauranger som jag gärna besöker är Sushi plus 1 på Nybrogatan 28 i tunnelbanenedgången vid östermalmstorg. Där får jag mina favoritbitar, det vill säga rå räka, laxrom, bläckfisk och pilgrimsmussla. Kan verkligen rekommendera deras sushi.



Kram   

Kommentera här: