Gotland

Är åter i storstaden igen efter några dagar på Gotland. Har varit på konferens med jobbet på vårt natursköna Gotland. Denna ö med ca 57.000 invånare som bär med sig en medeltida historia. Jag känner hur jag smälter in som en som levde på medeltiden när jag strosar runt bland de trånga kvarteren på de smala kullerstensprydda gatorna innanför ringmurarna. Hade fantastiska dagar med både nytta och nöje. Fick möjlighet att besöka Visby Bryggeri, vilket jag gjorde. Bryggmästare Magnus Tedenmyr tog med mig på en rundvandring på bryggeriet samt ner i provsmakningskällaren. Fick bl a prova deras Red October som de precis har släppt. En oktoberfestivalöl med mycket beska och en ton av pomerans innehållande 70% tysk humle och 30% amerikansk humle. Prövade även deras Wisby Klosteröl som var mycket god och som passar bra till husmanskost och till kräftor och innehåller bl a 20% vetemalt. Visby Bryggeri som i dag har en omsättning på 30-35 miljoner /år har ökat sin försäljning radikalt. När Wisby Klosteröl gick från 50 cl till 33 cl flaska så ökade försäljningen med 100% på en vecka. Rätt så otroligt faktiskt.  I dag tappar Visby Bryggeri 1.200 liter per dag vilket kan jämföras med 2.400 50 cl liters flaskor per dag. En otrolig produktion för detta lilla bryggeri som startade 1995 och i nuläget endast har sex stycken tankar.
Nu läggdags. Är rätt så trött efter resa och en massa frisk luft.
Ha en fortsatt bra helg.



Kram

Kommentera här: