Fredagsmiddag

Åkte ut till landet efter jobbet i går. Hade med mig en flaska Gewurztraminer 2000 Sélection Grains Nobles Amélie i bagaget, vilken jag hade inhandlat i Alsace för en vecka sedan. Så bra karaktär hade jag. Hade ju tänkt spara mina inköpta viner från Alsace ett tag till, men, men. Jag var så himla sugen att se om den passade till gåslevern som vi skulle äta. Gissa om den passade? Kan säga att den var gudomlig till gåslevern. Med en klick päronmarmelad på gåslevern och en fruktig, inte alltför söt Gewurztraminer, så gifte det sig i munnen. En otrolig smakupplevelse som satt kvar länge.
Innan gåslevern hade vi intagit ostron och champagne. Har konstaterat att Pol Roger Pure, non dosage, är den perfekta ostronchampagnen. En smakupplevelse som förhöjer ostronen och som gör att champagnen smakar ännu bättre. En klockren smakkombination. Till varmrätt blev det inkokt lax och Coq au vin på Rieslingvin. Middagen avslutades sedan med en äppelkaka och portvin innan det var dags för kaffe och calvados. Så jag kan nog påstå att det var en riktig gourmetmiddag som intogs i går kväll.
Ha en fortsatt bra helg.



Kram

Kommentera här: