Glasprovning Orrefors

Var för en tid sedan på en intressant glasprovning arrangerad av Spendrups och Orrefors. Designern Erika Lagerbielke från Orrefors har i samarbete med bryggaren Johan Spendrup på Spendrups och dryckesexperten Bengt-Göran Kronstam tagit fram tre specialglas för öl. Difference heter serien och består av tre olika glas, ljus lager/pils-, ale- och porterglas. Och jag kan erkänna att det var en otrolig skillnad att prova de olika ölen i de olika glasen. Man tror kanske inte att glasvalet ska ha någon betydelse, men det är en otrolig skillnad faktiskt. Inte för att ölen inte går att dricka i vilket glas som helst, utan för att smakupplevelsen förstärks med ett anpassat glas. När jag tar en belgisk öl, väljer jag att hälla upp den i porterglaset och till en weissbier tar jag aleglaset. Det är en otrolig skillnad och en sensationell smakupplevelse. Ölen får en helt annan karaktär och smaken förstärks i ett rätt anpassat glas. Så om ni har möjlighet, köp gärna de olika glasen och testa hemma på egen hand. Jag lovar att ni då kommer att få en mycket givande provning.
I kväll går det älskade/hatade programmet Melodifestivalen av stapeln. Detta år utan Sverige. Anna kom inte med bland finalisterna så Sverige får för första gången stå utanför sedan Alice Babs kom på fjärde plats 1958. En av mina favoriter i kvällens Melodifestival är Danmark, så jag håller tummarna för att de ska vinna i år.
Ha en fortsatt trevlig helg.



Kram

Kommentera här: