Flyttfåglar

Läste häromdagen att flyttfåglar har mindre hjärnor än andra fåglar. Detta har forskare från Spanien, England och Kanada konstaterat. Dvs att flyttfåglar är dummare än fåglar som stannar kvar på ett och samma ställe. De menar att det är extremt krävande att flytta och att hjärnan är kroppens mest energislukande organ. Flyttfågeln ladusvalans hjärna väger endast 0,58 gram medan en korps hjärna väger hela 15 gram. Undrar om detta gäller även människor och i så fall vad väger då min hjärna? Jag som har fått flyttat runt i hela Sverige ett antal gånger som liten. I och för sig så tror jag inte att det har påverkat mig, men det är ju en tanke. Men jag tror inte att det behövs någon vidare utveckling om detta. Är rätt nöjd med mitt IQ på 117 ändå.
Alla gör vi väl tavlor i våra liv. Fast den dyraste tavlan såldes faktiskt på Christie’s i New York i veckan. Det var en av Picassos målningar som gick under klubban. Priset för ”Nu, Feuilles Vertes et Buste”, ”Naken, gröna löv och bröst” blev nätta 106 miljoner dollar, dvs ca 790 miljoner kronor. Kanske lite väl dyrt, men det var i alla fall ett världsrekord som slogs i konstens väg på en aktion. Jag kanske ska satsa på att börja måla då. Fast jag tror inte att jag egentligen har någon talang där. Satsar nog hellre på fotografering. Tänkte faktiskt ta med mig kameran till Kungsträdgården i dag. Har hört att körsbärsträden äntligen har slagit ut där. Vanligtvis så slår blommorna ut i slutet på april, men tack vare vår kalla vinter så har allt blivit lite förskjutet i år. Så jag hoppas att vi får en härlig varm sommar som kompensation för vår kalla vinter istället.
Ha en trevlig helg.





Kram

Kommentera här: