Filmen om mitt liv

Vaknade tidigt i morse av smattret av regnet mot fönsterbläcket. Efter en fantastisk solig dag i går där jag lät solens strålar brunfärga min vinterbleka kropp till en mulen och regnig dag i dag. Som tur var så hade jag bokat in en föreläsning med Raymond Ahlgren på eftermiddagen. Han ersatte helt klart solen i dag med sin föreläsning ”Filmen om mitt liv”. Så det gjorde inget att regnfulla moln seglade på himlen när jag kunde njuta av Raymonds föreläsning. Som +40 i dag stod han vältränad och snygg och berättade om sitt liv med bl a 17 år av missbruk av alkohol och droger. En välmedveten man som blandade sin förläsning med gitarrsolo på sin elgitarr med tänkvärda ord. Han hade lärt sig på äldre dagar att spela gitarr och var riktigt duktig på det. Att för två år sedan komma på att ”Jag höjer min botten, jag behöver inte sluta på en parkbänk bland a-lagarna” så tog han tag i sitt liv. Under 90 minuter berättade han om sitt liv där hans mamma flydde till Sverige med honom och hans bror medan hans pappa föll under Pinochets tortyr. Om hans uppväxt och hans liv fram till i dag. Han menar på att livet handlar om ett val, vad vi gör för val och var vi vill komma i livet. Om att vi faktiskt kan gå utanför gränserna och hitta andra möjligheter och att när vi kommer till himlen och Gud frågar: ”Har du haft kul?”, så ska svaret vara ”ja”. Stundtals fylldes mina ögon med tårar och jag undrar för mig själv om det är hans tuffa liv och hans styrka att komma tillbaka till ett värdigt liv eller om det är för hans karismatiska utstrålning och starka bestämda röst eller för att jag helt enkelt känner igen mig själv i en hel del av hans uttalanden. Jag vet faktiskt inte. Kan kanske vara en kombination av allt. Men jag kan säga att jag var mycket tagen efter föreläsningen vilken hade satt igång en hel del hjul att snurra i min hjärna. Många tänkvärda saker fick jag med mig när jag gick därifrån. Bl a tog jag med mig att försöka ta bort många av ordet ”inte” i min vokabulär och att istället säga ”jag vill inte” istället för ”jag kan inte", samt en hel del mer tänkvärda saker förstås. Kan verkligen rekommendera er att gå och lyssna på Raymond, en underhållande, givande och tänkvärd föreläsning som gick rakt in i hjärtat, helt enkelt en föreläsningsshow med personlig utveckling, www.trase.se.
Ha en fortsatt bra söndag och grattis till Inter som blev Champions League-mästare 2010.



Kram

Kommentera här: