Chilensk vinprovning

Var rätt slut efter gårdagen. Men orkade ändå kravla mig upp ur sängen och åka till jobbet i morse. Bra jobbat. Har alltid hävdat om man är kung på natten så är man även kung på dagen. Det är bara, att kamma till sig och ta sitt ansvar. Genomled dagen rätt bra. Ångrade mig att jag hade bokat in mig på en chilensk vinprovning på kvällen. Tänkte i mitt stilla sinne, ”Hur ska jag fixa det?” Men det var inga problem. Väl där så gick allt så smidigt. Provade åtta viner från en och samma producent med två olika maträtter till. Mycket trevligt och givande. Hade man satt det ena vinet, Errazuriz Don Maximiano Founder´s Reserve 2006, bland ett flertal olika Amarone-viner och bett mig ta ut det chilenska så skulle jag ha svårt för det. Jag hittade mycket frukt bl a körsbär och en ton av choklad, tobak och läder. En druvsammansättning av mestadels Cabernet Sauvignon och en liten del Cabernet Franc, Petit Verdot och Shiraz. Ett mycket gott vin med ett pris av 499:-. Så kvällen bjöd på en hel del trevliga smakupplevelser.
Satte mig i min hängfåtölj på min altan när jag kom hem och landade i den ljumma kvällen. Tittade på termometern som faktiskt visade 17 grader. Helt ok. Det gäller ju att ladda batterierna på rätt sätt. En stunds avkoppling och bara vara. Vilket jag även gjorde i tisdags efter jobbet. Då tog jag med mig Patrik Pelosios bok och cyklade ner till vattnet vid Källhagens. Satt där på bryggan i solen och njöt av stillheten och solens strålar. Det kan man kalla hälsa för själen. En avkoppling som behövs för att orka med fulltecknade dagar.
Nu natti, natti. Sov gott.



Kram

Kommentera här: