Champagnedagen

Denna återkommande årliga champagnedag begav sig i år på Operaterrassen. Hann i alla fall att njuta av några champagner innan det var dags för hemgång. Tydligen är det lite populärt just nu att ha non dosage och även en del blancs de noirs. Ser att trenden mer och mer går mot det mer eleganta hållet med mindre sötma och en mer tydlighet i druvsammansättningen. Även rosén börjar visa framfötterna och försöker hitta sin position. På rosésidan är jag fortfarande fast vid min bästa roséchampagne, dvs Deutz. Där finns det en elegans med en viss fruktighet som har en balans som är wow. Fortfarande min roséfavorit. Fast samtidigt så släpper jag faktiskt inte min champagnefavorit, Pol Roger, tycker faktiskt att den fortfarande håller sig i en klass för sig. En bra balans i deras brut med ett innehåll av en tredjedel av druvorna Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier som håller en bra kvalité rakt igenom, bra mousse, bra balans och med en karaktäristisk eftersmak.  Även deras bättre champagner håller en hög klass. En riktig kvalitetschampagne. Hann även prova en hel del andra godsaker, som Deutz, Krug, Dom Perignon, André Clouet, Vilmart & Co, Bollinger, Palmer & Co med flera innan det var dags för hemgång. Har insett att champagne är en del av livet helt enkelt.



Kram

Kommentera här: