Champagne dag 4

Klockan 9 rullar bussen mot Cramant och till champagnehuset Diebolt-Vallois.  Ett litet familjeägt champagnehus. Syskonen står och packar i champagneflaskor manuellt i kartonger när vi kommer in i deras lilla vinkällare. Vi får avnjuta en trevlig provning med en ny smakupplevelse för mig, Fleur de Passion, en champagne med druvor från 65-åriga vinstockar. En underbar champagne som genomsyras av en elegans kombinerat med den krämiga lite gräddiga strukturen.
Nästa stopp blir på champagnehuset Franck Bonville där Isabelle Destouches tar emot oss. En Grand Cru klassificerad vingård med en produktion på endast 150.000 flaskor/år. Här regerar Chardonnay, bortsett från roséchampagnen som innehåller 12% Pinot Noir. Här avslutar vi med en familjär lunch innan vi beger oss till min favorit, Pol Roger. Vi har alltså sparat det bästa till sist. Sylviane Lemaire tar emot oss och visar oss runt i den enorma vinkällaren 33 meter under marken. Sylviane som har arbetat på Pol Roger i 22 år ser ut som hon fortfarande brinner för Pol Roger. Vilket förstärker mitt val av min favoritchampagne. Enligt mig är det en mycket balanserad champagne som inte sticker ut åt något håll. Den har bra mousse, bra eftersmak, ren fruktighet och en bra syra som ger en stor fräschör åt champagnen. Fick pröva deras Blanc de Blancs 1999 och Sir Winston Churchill 1999. Mmmm. En fantastisk avslutning på en fantastisk champagneresa.
Kändes lite vemodigt att åka tillbaka till Charles De Gaulle Airport och flyga hem till kalla Svedala igen. Men jag är så supernöjd med min resa och kommer garanterat att åka tillbaka till härliga och fantastiska Champagne någon dag igen. Tack för denna gång. En minnesvärd resa som jag länge kommer att leva på.





 

Kram

Kommentera här: