Champagneprovning Henriot

Var på en mycket trevlig champagneprovning häromdagen. Antoine Huray från champagnehuset Henriot var på besök i Stockholm och lät några få utvalda få avsmaka tre av husets champagner. Henriot som är ett familjeföretag har funnits sedan 1808 och är inne på den sjunde generationen. De tillverkar 1,2 miljoner flaskor per år varav deras Brut (standardchampagne) står för 70%. Alla tre champagnerna var non vintage och de hade elegansen och mineraltonen gemensamt. Deras rosé hade bra syra och bra eftersmak. Trots 11 dosage så var den mycket torr och krispig med druvsammansättning av 2/3 Pinot Noir och 1/3 Chardonnay.  En mycket elegant roséchampagne med en laxrosa färg. Deras standardchampagne var jag inte så imponerad av. Elegansen fanns där, men jag tyckte att den var lite väl kort i eftersmaken. Med en druvsammansättning av 50% Chardonnay och 50% Pinot Noir och en kalkig mineralton med en touch av grapefrukt tycker jag inte att den riktigt håller måttet av en bra Brut. Däremot var deras Blanc de Blancs underbar. Där hittar jag en hel del gröna äpplen och nougat. En mycket elegant champagne som passar utmärkt tillsammans med bl a en bit Brieost. De gifter sig verkligen i munnen. En superb kombination som gör en knäsvag.
Var mycket trevligt att stifta bekantskap med detta champagnehus och jag hoppas att jag kommer att få tillfälle att dricka Henriot´s Blanc de Blancs fler gånger i mitt liv.



Kram

Kommentera här: