Mr Tourette i Galärparken

Var på en föreställning med Parkteatern i Galärparken för ett tag sedan. Mr Tourette – Unplugged, Pelle Sandstrak, ursprungligen från nord-Norge, höll en enmansshow i 80 minuter om sitt liv att leva med Tourettes. En underhållande föreställning där han bjöd mycket på sig själv. När han fick diagnosen Tourettes så trodde han att det bara var han, två danskar och några i Sydafrika som hade denna sjukdom. Eller rättare sagt handikapp. Han berättade om när en professor kom och hälsade på honom och gav honom diagnosen och menade att han var 97% handikappad. Varpå han frågar vad de andra 3% stod för. Professorn svarade då ”Det är hoppet”. Sen kontrar Pelle med att ”Var aldrig 100% bra, för då finns det inget hopp kvar”. Pelle gjorde föreställningen till en rolig show där han bjöd mycket på sig själv där publiken fick glimtar från ett liv fyllt med tics, tvång och förtvivlan på ett humoristiskt och charmigt sett. Jag fick mig många glada skratt och även lärdom om hur svårt det kan vara att leva med Tourettes innan jag cyklade hem i sommar-Stockholm. Rekommenderar er att se honom om ni får möjlighet.
Hade middag hemma i lördags för sex hungriga tonåringar som firade att min son blev 17 år. Tänk vad tiden går fort. Blev helstekt fläskfilé med tzatziki, bearnaisesås, pommes frites, ris och sallad. Så killarna var mycket mätta och nöjda innan de drog vidare för att fira min son.
Beger mig snart ut till landet igen. Sol, hav, skärgård, brygga, båttur och bara vara.
Ha en fortsatt trevlig tisdag.



Kram

Kommentera här: