Amaroneprovning

Hamnade på den Italienska vindagen på Grand Hotel. Tänkte att jag skulle passa på att prova några bra Amarone. Självklart så var jag tvungen att se så att min favoritAmarone fortfarande höll måttet samt testa några andra för mig nya smakupplevelser. Tenuta Sant Antonio var mycket bra fortfarande. Deras 2006 påminner mycket om deras 2004, medan 2005 hade en mer elegantare stil. Fick även provsmaka deras dei Gigli, som är en tung, smakrik och fruktig Amarone. Blev nog mest förvånad över Bertani Amarone från 1960. Att en 50-årig Amarone kan hålla spänsten, fruktigheten och smaken efter så lång tid är rätt otroligt faktiskt. Mmm, gott. Tyckte även att Nicolis och La Rosta höll bra i mängden. Avslutade med en Recioto och en Amaronegrappa. Blev en hel del godsaker som smakades av. Kan erkänna att jag inte spottade allt. Svalde faktiskt Bertani Amarone från 1960. Det kändes faktiskt fel att spotta ut den, så den fick åka ner i magen istället.
Utanför Grand Hotel fortsätter vintern i Stockholm. Fick höra att det var 1829 (alltså 181 år sedan) som Stockholm hade en sådan här kall januarimånad. Vi har inte haft någon temperatur över nollan på hela januari sedan 1829. Rätt otroligt faktiskt. Detta kommer nog att bli en vinter som vi kommer att minnas länge.
Ha en fortsatt bra vecka.



Kram

Kommentarer:

1 Tom:

skriven

=;-)) Høres ut som en fin kveld Ann. Tydlig at du kjenner din vin..=;-)) kram fra et kalt Oslo..

2 Annsan:

skriven

Ja, jag hade en supertrevlig kväll, men många goda Amaroneviner.

Kram från ett molnigt Stockholm

Kommentera här: