Westvleteren

Hade en otrolig smakupplevelse i går. Fick möjligheten att dricka en Westvleteren 6. Jämförde den med en chimay som annars är en av mina favoritöl och konstaterade att Westvleteren var ett snäpp bättre. Westvleteren, en trappistöl som bryggs i Den heligt Sixtus kloster i Vleteren i Västflandern i Belgien. I doften hittade jag mycket honung, en del russin och även mogna röda höstäpplen. Ölen hade en mjuk behaglig smak med viss brödighet med smak av kola/knäck, mockakaffe, clementin och en liten ton av honung. En mycket välbalanserad öl som kan klassas som ölens Rolls Royce. Chimayen tappar helt i jämförelse. Den annars så smakrika ölen där jag hittar en ton av choklad känns nästan lite besk vid jämförelsen. Så jag kan verkligen rekommendera er att prova Westvleteren om ni får möjlighet. Kan lova er en otrolig smakupplevelse.
Hamnade sedan på invigningen av Monks Porter House i Gamla Stan (källaren Auroras gamla lokaler) där det bjöds på grillad fläskkarré med goda tillbehör. Monks Porter House kan stoltsera med 56 öl på fat och ett eget bryggeri. Var nog mest imponerad av en rökporter, en weissbier och det holländska ölet Amarillo. Ett typiskt tjejöl, fräscht och med en ton av citrus och lagom beska. Fast det räcker nog med en öl med tanke på att alkoholprocenten ligger på 9,5%.
Var mycket nöjd med min kväll innan jag tog tunnelbanan hem i augustikvällen.
I dag är det surströmmingspremiär. Ser fram emot att inta denna delikata rätt i kväll.
Ha en fortsatt bra dag.



Kram

Kommentera här: