Pasqua och Chenin Blanc

Kan säga att jag blev väldigt överraskad av Ceceilia Berettas produkter vid en vinprovning härom veckan. Cecilia Beretta som i dag ägs av Pasqua och har en produktion på 200.000 flaskor per år kan stoltsera med eleganta viner av hög kvalité. Kan säga att det var riktigt trevligt att få prova deras viner. Blev väldigt förtjust i deras Picàie 2006, där jag hittar mycket mörka körsbär, plommon, salvia, choklad och vanilj. Ett mycket prisvärt vin för endast 129:- (5331).
På min resa i Sydafrika för ett antal år sedan besökte jag ett antal vingårdar och kom då i kontakt med druvan Chenin Blanc för första gången. En druva som påminner en del om Chardonnay. Var sedan på en mässa för några år sedan och provade "DeMorgenzon" och blev helt fast. Som tur var så hade Systembolaget tagit in ett antal flaskor tillfälligt, så jag hade turen att kunna inhandla detta välbalanserade vin. Gav då ca 200:- för detta vin. Ett lagom smörigt vin med ton av persika med en balanserad och harmonisk eftersmak. Lite oljig men med en klar elegans. Gick in på Systembolagets hemsida, två-tre år efter mitt inköp, hittar detta vin i beställningssortimentet och ser till min förtjusning att det endast kostar 69:- (72058) i dag. Är detta vin det samma som jag köpte för närmare 200:- för två-tre år sedan? Ja, det återstår och se. Ska i alla fall lägga in en beställning på detta vin nästa gång som jag passerar Systembolaget och se om det är lika bra som 2005:an.
Kan erkänna att det känns som att hösten har kommit för att stanna. Ingen ryssvärme i antågande verkar det som. Känns lite väl tidigt att plocka fram strumpor redan nu, men jag håller tummarna för att vi i alla fall får lite värme igen. Vill ju kunna njuta av en varm och solig september.



Kram

Kommentera här: