Livet i en champagnekällare

Att vandra i champagnekällarna med anor från romartiden ca 30 meter under marken är en häftig upplevelse. Att få gå i kilometerlånga källarkorridorer i 9-11 graders värme med vitkalkade väggar täckta av fukt och mögel är en hissnade och spöklik känsla. Att veta att champagnetillverkarna har sina champagner bevarade i dessa källare till ett värde av flera miljontals kronor gör att jag blir ännu mer intresserad. Att veta att en av personalen vrider på ca 55.000 champagneflaskor var tredje dag är en hel vetenskap. Denna dryck med ett ursprung från tidigt 1800-tal har länge fascinerat mig. Jag pratar alltså om champagne. Är precis hemkommen från en resa bland tolv olika champagnehus med anor från mitten av 1800-talet och framåt. Och kan säga att jag är supernöjd. Vilken resa. Wow. Är mållös. Att kunna få komma in på champagnehus som Pol Roger, Louis Roederer, Bollinger, Deutz, Veuve Clicquot, Pommery, André Clouet, Diebolt med flera är en unik upplevelse som är få förunnat. Räknade ut att jag nog har konsumerat ca 80 glas champagne på fyra dagar. Vilket jag tycker är en bra bedrift. Ska berätta mer om de olika champagnehusen och deras olika champagner senare.    
Ha en trevlig Valborg.
GRATTIS hans majestät konungen Carl-Gustaf XI Gustaf, Sveriges kung, som fyller år i dag .



Kram

Kommentera här: