Spanska vindagen

Tänkte ha en lugn start på denna veckan. Och med att ha en lugn start på veckan är inte detsamma som att gå på vinprovning. I alla fall inte med mina mått mätt. Men ibland kan man ju inte tacka "nej". Spanska vindagen som hålls på Operaterrassen en gång om året brukar faktiskt vara väldigt trevlig. Så jag kunde inte motstå det denna måndag. Var fast beslutsam om att jag bara skulle smaka viner från Priorat och Ribera del Duero. Vilket jag lyckades väldigt bra med. Blev även några andra avstickare från Toro och Rioja. Alabaster -07 från Toro satt inte helt fel, kanske priset var det som satt fel istället, 1199:-. Inte riktigt värt det i min mening. Skulle hellre betala 325:- för Perpetual från Priorat, vilken var supergod. Avvek från Operaterrassen vid sjutiden, mycket nöjd och erfarenhetsmässigt nöjd med mina smakupplevelser. Tycker nog att Spanien har börjat tillverka mer eleganta viner och frångått lagring på de amerikanska ekfaten mer och mer. Även de har förstått att de franska ekfaten ger mer eleganta viner.



Kram
 

Kommentera här: