Halloween

Lördag den 31 oktober = Halloween. Denna högtid som har sitt ursprung på Irland och även en del från Skottland kom via USA till Sverige i slutet av 1990-talet. Själv har jag inte tänkt att varken klä ut mig eller gå på Halloween-party utan det blir en stilla middag utan pumpa med tända ljus i kväll istället. Anser att Alla helgons dag är en dag för att ge de ej kvarlevande en tanke och tända ljus på kyrkogårdar. Man glömmer nog lätt bort att Alla helgons dag egentligen är en kristen högtid som firas till de dödas åminnelse. Så igår blev det även en tur till kyrkogården för att tända ljus.
I och med att det var halvdag igår, så tog jag ut flextid och gav mig själv en ledig dag. Kan säga att det var välbehövligt. Torsdagen var lite väl hektisk så jag behövde helt klart en ledig dag. Var både whisky- och vinprovning samt vernissage efter jobbet i torsdags. Är ju med i panelen och påverkar vilka whiskysorter som ska tas in på Systembolaget emellanåt. Så denna gång var det single malt, 15-18 år. Fastnade mycket för Glenfiddich 18-åriga. Den var inte helt fel. På vinprovningen så provade vi bara viner från en vingård i Spanien. Tyvärr var inte vinprovningshållaren allt för underhållande så jag tyckte väl att det var si så där. Bäst var i alla fall deras Abadal Seleccio 2004. Ett elegant, komplext och fylligt vin med en viss ton av choklad, 271:-. Fast jag skulle nog hellre föredra min favorit-Amarone, Tenuta Sant Antonio, Selezione Antonio Castagnedi, 249:-.
Hann även med att besöka vernissage mellan provningarna. Robert Hilmersson från Kungsbacka hade nämligen sin första utställning i Stockholm. En ung konstnär med influenser från storstäder där han skapar en mix av kontraster med sitt igenkänningstecken, raster, i alla sina målningar. En spännande kombination med mjuka och varma färger. Blev väldigt förtjust i en av hans målningar, så vi får väl se om jag eventuellt slår till. Utställningen håller på till den 24 november på Galleri Jan Wallmark, Karlavägen 17.
Önskar er alla en riktigt skön Halloween-helg.



Kram         

Kommentarer:

1 Travel in Uzbekistan:

skriven

Very enjoyed this! Well done!

Kommentera här: