Carpe diem

November månad har varit ett mörker för många. Fick höra att Stockholm endast hade haft 3,8 soltimmar på hela månaden. Vilket är det lägsta på många, många år. Fast solstaden Karlstad har varit ännu sämre, där har solen bara lyst 1,1 timme under november månad. Men till helgen lovar faktiskt SMHI att vi kommer att få sol. Och det ser vi ju fram emot. Vill förmedla att vi får fånga dagen till helgen, dvs carpe diem. Eller gör som jag, köp en ljusterapilampa. Kan säga att det har underlättat för mig.
Hade en diskussion med en kollega om meningen med livet och att han tycker att det är för kort. Meningen med livet, anser jag, är att sprida glädje och kärlek till de som behöver det mest. Har vi gjort det så kan vi med gott samvete lägga pipen i luften och somna in för gott. Inte att jag menar att vi ska göra det nu. Men vi ska försöka att dela med oss av våra erfarenheter till våra efterkommande och försöka leva mycket i nuet. Mindfulness är ett bra koncept. En bra sak är också att tänka igenom tre positiva saker som har hänt under dagen när vi går och lägger oss. Gör vi det så kommer vi att ha en positivare livssyn och känna oss mer nöjda med livet. Sen att livet är för kort... Ja, jag vet inte om jag håller med om det. Det finns nog en mening med allt. Men vi får alla försöka att fånga dagen och längta efter helgens sol.



Kram

Kommentera här: