Fettisdagen

Fettisdagen eller den feta tisdagen som infaller tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan firas över hela landet i dag. De äts tydligen 5 miljoner semlor under denna dag. Jag personligen fick i mig en och kommer säkert inte att äta någon fler detta år. Jag är varken någon bullmamma eller dessertfrossare. Men för traditionens skull så intar jag i alla fall en.

Riktig frossa blev det på den 81:sta Oscarsgalan i går. Slumdog Millionaire kammade hem 8 Oscars, bl a för bästa film och bästa regi. Filmen har premiär på svenska biografer den 6 mars. Kate Winslet (The reader) och Sean Penn (Milk) fick Oscar för bästa kvinnliga respektive manliga skådespelare. Förhandstippade Mickey Rourke blev utan och fick nöja sig med sin Golden Globe. Penelope Cruz tog hem en Oscar för bästa kvinnliga biroll, och det kan jag hålla med om att hon var värd. Hon gjorde en underbar rolltolkning i "Vicky Cristina Barcelona".

Kram

Kommentera här: