Lycka

Just nu så känner jag mig lycklig. Eller kanske glad och tillfredsställd är bättre ord. Fast å andra sidan så är väl det lika med lycka. Eller? Lycka är en medfödd känsla enligt psykologen Titti Holmer och jag är nog enig att hålla med. Kan man hantera sina negativa känslor så kan man uppnå lycka. Och stannar man upp och gör sig närvarande vid lyckliga händelser i ens liv och passar på att njuta så kan man lägga den känslan på minnet. Låter inte det helt otroligt och bra? Fast samtidigt kanske det inte alltid är så lätt som det låter. Förslagsvis så kan man varje dag på kvällen notera tre bra saker som hänt under dagen. Har jag varit lycklig/mått bra någon gång i dag? När och hur kändes det? Och om man dagligen tänker på något som man ser fram emot så frigörs dopamin i kroppen och man blir gladare. Så just nu så ser jag fram emot en härlig myshelg. Att bara vara och ta till vara på solens strålar. Hoppas ni också får njuta av värme, sol och lycka.
Ha en bra helg.



Kram

Kommentera här: