Öl- och whiskymässan

Så var det då dags för den berömda Öl- och Whiskymässan i Nacka Strand igen. Åkte ut en snabb sväng i går för att checka läget. Rekade lite inför nästkommande helg. Hade ställt in mig på att bara ta det bästa. Så det blev Highland Park den 25 åriga + min favorit från förra året dvs den från 1952. Och jag kan erkänna att den var lika god i år som förra året. Provade också Glen Grant den 25 åriga och den 50 åriga. Den 50 åriga hade t o m en touch av choklad i sig. Kan säga att det inte var helt fel. Blev även en Springbank (15-årig), en Laproiag (17 årig), en japansk whisky och lite annat smått och gott. Delägaren i Glen Grant berättade att de producerar 6 miljoner liter whisky per år och buteljerar 1000 flaskor i veckan 46 veckor om året. Det ni. Vilket gör att de ligger 3:a på listan av de största whiskytillverkarna. Etta är förstås Glenfiddich. Och egentligen så är de Glenfiddich förtjänst att whiskyn har blivit så stor i Sverige.

Blev även en och annan öl. Det slank ner japansk, belgisk, amerikansk och givetvis svenska Grebbestad innan jag bussen tillbaka till stan.

Mässan håller på i dag och i morgon och även nästa torsdag, fredag och lördag. Så om ni har möjlighet att ta en sväng dit så gör det.




Kram

Kommentarer:

1 Lasse:

skriven

Caol Ila är min favorit. Men jag gillar även Highland Park

2 Maria:

skriven

Ska försöka att ta mig ut till mässan. Det är ju så kul att gå runt och pröva goda whisky och öl

3 Anonym:

skriven

Vad har de gjort med Glen Granten? Den var ju mycket ljusare förr

4 Annsan:

skriven

De har ändrat både etikett och tillsatt lite mer färg på Glen Granten

Kommentera här: