Mer öl och whisky

Styrde mina steg till öl- och whiskymässan ännu en gång i går. Hann ju inte prövade de mörka ölen och calvadoser förra veckan. Så jag och glad väninna strosade mellan de olika leverantörerna och fick i oss en och annan öl, whisky samt även calvados. Var förbi min whiskyfavorit igen, dvs Highland Park 1952. Min väninna var enig med mig att den var väldigt god. Flaskan som var till försäljning på mässan gick för 7.500 kronor. Dyr, men väldigt god.

Glenfiddich som då är den största producenten av whisky producerar enligt killen bakom disken 12 miljoner liter whisky per år. Dvs det dubbla mot vad Glen Grant som är trea producerar. Deras 21 åring var inte helt fel. Med en touch i smaken av vanilj, ingefära, citrus, läder och kryddor med en viss lätt rökighet.

Hittade en alkoholstark, 8,5%, öl som inte smakade så mycket alkohol utan var mer rund och god med inslag av gröna äpplen och honung. Duvel, hette den och var mycket smakrik och lättdrucken. Samuel Adams Oktoberfest var inte heller så tokig.

Och de goda calvadoserna med ton av choklad ska vi inte nämna. De slank ner helt utan problem.

Så vi var mycket nöjda och belåtna när vi lämnade mässan för detta året.




Kram

Kommentera här: