Priorat-provning

Var på vinprovning i går. En vinmakare från vindistriktet Priorat var på besök. Han hade med sig Miserere och Clos de l'Obac i årgångarna 2000-2003. Carles Pastrana kom till området under 70-talet och startade vingården Costers del Siurana år 1987. Han använder druvorna Garnacha, Cabernet Sauvignon, Syrah, Cariñena, Tempranillo och Merlot i sina viner. Alkoholstarka och eleganta viner, som alltid ifrån vindistriktet Priorat. Jag tyckte att Miserere från 2001 var bäst. Den var smakrik, rund, elegant, med lagom syra och hade en kraftig eftersmak. Helt i min stil. År 2001 var ju också ett guldår för Priorat. Så nästa gång som jag åker till Barcelona så lär jag åka förbi och hälsa på även denna vingård.

Kostar 355:- (Miserere 2000) respektive 499:- (Clos de l'Obac 2004) (beställningssortiment) på systemet om du vill inhandla det.

Ha en fortsatt bra dag.




Kram

Kommentarer:

1 Anna:

skriven

Är också superförtjust i viner från Priorat. De är så goda. Skulle också vilja åka dit.

2 Björn:

skriven

Jag föredrar nog Clos de l'Obac framför Misereren. Men smaken är ju som sagt olika.

Kommentera här: