Pepparkakans Dag

I dag är det Pepparkakans Dag. Den firas för att utse Sveriges snällaste. Juryn hade plockat ut fyra personer som de tyckte skulle få priset som Sveriges snällaste. En person som visat sin omvärld medmänsklighet på ett alldeles speciellt sätt. Grattis säger jag till Patricia Baldefors, som vann och valde att donera sina 5.000:- till stiftelsen Min stora dag. Kung Hans, som regerade 1497-1501 blev ordinerad att äta pepparkakor av sin doktor med anledning av att han ofta var på ett uselt humör. Med tanke på att pepparkakor har en lugnande effekt på magen så blir man snäll. Jag kommer i alla fall vara extra snäll i dag trots att jag inte har ätit någon pepparkaka ännu. Men det lär väl bli en och annan innan jul. Sveriges största producent har en årsproduktion på ca 5 000 ton, så en och annan pepparkaka lär ju slinka ner. De exporteras till 38 länder, så förhoppningsvis så kommer det bli fred på jorden med alla snälla människor.




Kram

Kommentarer:

1 Susanne:

skriven

Tack för din lyckohälsning till Patricia. Jag ska visa henne detta.



Mvh hennes mamma

Kommentera här: