Kantarelldags

Dessa små gula svampar som just nu finns i skogarna runt omkring oss, dvs den berömda kantarellen. Hörde att det finns rätt så gott om dem. Vilket gläder mig. Personligen så föredrar jag den vanliga gula kantarellen (Cantharellus cibarius) framför trattkantarellen. Var någonstans hittar jag då denna lilla goding? Den växer mest i löv- och barrskog och är vanlig i hela landet utom i Norrlands inland. Förekommer även i fjällbjörkskogen. Så på med stövlarna, ta med korgen och kniven ut i svampskogen du också. Eller gör som jag gjorde i dag, gå ner till Hötorget klockan halv tre, precis innan stängningsdags och få halva priset på kantarellerna. Glad i hågen kom jag hem med två kilo kantareller till ett pris av 180:-, dvs 90:- kilot, vilket jag tycker är ett helt ok pris för dessa goda gulingar. En och annan bukett blommor åkte också med. Är barnsligt förtjust i blommor så jag kunde inte motstå priset av 50:- buketten. Middagen är därmed klar. Till förrätt blir det en god kantarellsmörgås och till varmrätt helstekt fläskfilé med potatisklyftor, sallad och bearnaisesås. Mums. Ha en fortsatt trevlig helg.




Kram

Kommentera här: