Cykelhjälm

Gjorde en intressant upptäckt i dag när jag cyklade till söder. Brukar inte vara så ofta på söder, men hade ett konsultuppdrag där i dag, så därför styrde jag näsan ditåt. När jag kom cyklande på Götgatan upptäckte jag att var och varannan bar cykelhjälm, något som är väldigt ovanligt i mina kvarter på Östermalm och Gärdet. Blev så fascinerad att jag var tvungen att räkna alla med cyklehjälm och alla utan cykelhjälm. Tog 10 personer åt gången och konstaterade att i genomsnitt tre av tio inte bar cykelhjälm, dvs 70% på söder bär cykelhjälm. Jämför man med Östermalm och Gärdet skulle jag tippa på att genomsnittet som bär cykelhjälm ligger på 15%-25%. Jag själv räknas dock till de övriga 75-85% som inte bär cykelhjälm.
En heder åt södermalmarna som har fattat att man ska vara rädd om sitt huvud.
Lovar att jag ska skärpa mig.
Rattmuff på och rattmuff av och glöm inte att krama varandra i trafiken:-).

Kram

Kommentera här: