Svansjön

Hade publicerad bild i Metro igen :-). Denna gång var min svanbild den som Metro valde att publicera i gårdagens tidning. Känns faktiskt lite hedrande med tanke på att Metro är rikstäckande. En av mina återhämtningsaktiviteter är just att cykla ner till Djurgårdskanalen. Sitta på en parkbänk och läsa tidningarna och blicka ut över vattnet. Ibland när jag inte har varit i närheten av vatten, mer än badkaret, så känner jag att det blir ett "måste" för mig. Har ett stort behov att se vatten. Löjligt kanske, men väldigt rogivande för mig. Kanske för att jag mer eller mindre är uppvuxen på vattnet. Inte som Moses i vassen utan mer för att mina föräldrar alltid har haft båt. Från motorbåt till segelbåt. Så en och annan båttur har det blivit, inte bara med "Cinderella". Så vatten har alltid haft en betydande makt i mitt liv. För visst är det starkt och enormt och samtidigt mystiskt och lockande. Så därför kunde jag inte motstå det vackra svanparet som gled förbi i vattnet nedanför min parkbänk.
Det finns totalt sju arter av svan i världen, varav tre förekommer i Sverige; knölsvan och sångsvan som häckfåglar och mindre sångsvan som flyttfågel. Kan nog påstå att detta vackra svanparet tillhörde arten knölsvan (Cygnus olor) .

image35

Kram

Kommentera här: