Amarone

I morgon fredag... Vad fort en vecka går. Kanske också för att jag har börjat på ett nytt konsultuppdrag, på Sturegatan och inte Jordbro. Jobb, akupunktur, barn, matlagning och shopping. Att man hinner med allt som ensamstående förälder? Vad får vi mammor all kraft ifrån? Är det som björnen Baloo säger, "Sådär ja, ta i nu, ända från tårna". Men på något sätt så fixar vi det i alla fall.

Kommer hem från jobbet, öppnar dörren, kommer in i lägenheten och får en otrolig längtan efter ett glas Amarone. Amarone för mig, är som hjortron i Norrland, dvs guld. Just när höstmörkret sänker sig djupare så kommer min längtan mer och mer till ett glas rött i soffan. Champagne och rosévin har inte alls samma genomslagskraft under hösten som ett glas gott rödvin. Amarone som kommer från Verona i norra Italien  består för det mesta delvis av druvorna rondinella, corvina och molinara. Dess tillverkningsmetod "appassimento" är unik. Man skördar som vanligt på hösten, men låter druvorna ligga och torka på vindar i ca 100 dagar innan man pressar dem. De har då ett russinutseende med hög koncentration. Oftast ligger en Amarone på ca 15-17%. Mmm. Amarone, din doft och smak hänger kvar och berusar mig. Förtjusar mig, förtrollar mig. Jag vill ägas av dig.

image36

Kram

Kommentera här: